Karolina Nowalska

adwokat

Specjalizuję się w sprawach z zakresu prawa autorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa fotografii oraz muzyki. Na co dzień prowadzę kancelarię adwokacką na olsztyńskiej Starówce.
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Zakaz fotografowania #2

Karolina Nowalska06 sierpnia 2024Komentarze (0)

Od 29 września 2023 r. obowiązuje zakaz fotografowania, filmowania lub utrwalania w inny sposób obiektów i wizerunku osób znajdujących się w danych obiektach. Niby obowiązuje, jednak w dalszym ciągu jest to martwy przepis.

Dlaczego?

Dlatego, że nadal nie ma odpowiedniego rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej, które określałoby, jak ma wyglądać znak zakazu fotografowania.

Nie ma znaku — nie ma jak ukarać.

Zakaz fotografowania obiektów i wizerunku osób

Mój poprzedni wpis na ten temat: Zakaz fotografowania

A tu wypowiedź dla Rzeczpospolitej: Zakaz fotografowania ważnych obiektów. Adwokat: obecnie to pusty przepis.

Nowe pomysły

Natomiast padły nowe pomysły ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej i należy je ocenić, moim zdaniem, negatywnie.

W styczniu tego roku pierwszy projekt rozporządzenia był szeroko krytykowany, nowy projekt lepszy niestety nie jest.

Zakaz fotografowania obiektów i wizerunku osób — rozszerzenie definicji fotografowania i utrwalania

Nowy projekt rozszerza definicję fotografowania i utrwalania.

Fotografowanie miałoby być rozumiane jako zarejestrowanie lub zapisanie obrazu miejsc, obiektów, ruchomości, wizerunku osób znajdujących się w obiektach oznaczonych znakiem zakazu fotografowania, z wyłączeniem pozyskiwania danych fotogrametrycznych zasilających państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Utrwalanie natomiast miałoby być rozumiane jako zarejestrowanie dźwięku lub obrazu, a także zapisanie tekstu na wszelkich rodzajach urządzeń i środkach technicznych dotyczących obiektów, ruchomości, wizerunku osób znajdujących się w obiektach oznaczonych znakiem zakazu fotografowania.

Utrwalaniem byłoby też szkicowanie.

Błędem jest zawieranie definicji w rozporządzeniu, a tym bardziej ich rozszerzanie poza zakres wskazany w ustawie.

Rozporządzenie ma jedynie uszczegóławiać ustawę, a nie ją rozszerzać, co wynika wprost z art. 92 Konstytucji RP.

To nie koniec kontrowersyjnych propozycji.

          >>> Przeczytaj artykuł Ochrona wizerunku, znajdziesz w nim najważniejsze informacje odnoszące się do zasad rozpowszechniania wizerunku

Ja bez trybu

Zgoda na fotografowanie ma odbywać się bez trybu administracyjnego.

Zezwolenie ma następować na podstawie wniosku rozpatrywanego indywidualnie w terminie 14 dni od doręczenia wniosku.

Nie ma natomiast określonych przesłanek, na których to będzie opierał się organ właściwy w zakresie ochrony danego obiektu przy wydawaniu zezwolenia oraz nie został określony w ogóle tryb odwoławczy, co oznacza, że zezwolenia mogą zostać wydawane arbitralnie i bez możliwości odwołania się w przypadku odmowy.

Ponadto 14 dni na rozpoznanie wniosku w przypadku fotografów — reporterów jawi się jako zbyt długi.

Wniosek ma zawierać:

1) imię, nazwisko, adres zamieszkania osoby, adres do korespondencji, rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości, a jeżeli wnioskodawca jest przedstawicielem podmiotu, nazwę, nr REGON lub KRS i adres podmiotu, który ubiega się o dokonanie czynności;

2) przyczynę ubiegania się o wydanie zezwolenia;

3) nazwę i adres obiektu oraz cel planowanych czynności;

4) termin realizacji czynności;

5) podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej.

          >>> Sprawdź listę obiektów objętych zakazem fotografowania według art. 616a ustawy o obronie ojczyzny

Ewidencja wydawanych zezwoleń

Wydane zezwolenia miałyby być ewidencjonowane w „Książce ewidencji wydanych zezwoleń na fotografowanie, filmowanie lub utrwalanie w inny sposób obrazu obiektów, oznaczonych znakiem zakazu fotografowania, wizerunku osób lub ruchomości znajdujących się w tych obiektach”, prowadzonej w formie papierowej lub elektronicznej.

Książka ma zawierać następujące dane:

1) numer zezwolenia;

2) imię i nazwisko osoby występującej z wnioskiem oraz nazwę podmiotu, który ubiega się o dokonanie czynności, jeżeli wnioskodawca jest przedstawicielem podmiotu;

3) rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości;

4) adres zamieszkania oraz adres podmiotu, który ubiega się o dokonanie czynności, jeżeli wnioskodawca jest przedstawicielem podmiotu;

5) czynność zgłoszoną we wniosku;

6) termin dokonania czynności;

7) nazwę i adres obiektu;

8) imię i nazwisko osoby towarzyszącej z organu właściwego w zakresie ochrony obiektu, w obecności której mogą być realizowane dozwolone czynności;

9) uwagi.

Projekt rozporządzenia jest na etapie uzgodnień.

Z całością projektu oraz zgłoszonych dotychczas uwag możecie zapoznać się pod tym linkiem.

Pozdrowienia!

Karolina Nowalska
adwokat

Zdjęcie Sajad Nori pochodzi z Unsplash

***

Zdjęcia w trakcie pracy

Sąd Okręgowy w Gdańsku wydał wyrok w sprawie dotyczącej wykorzystania przez pracodawcę 22 zdjęć swojego pracownika. Pracodawca stał na stanowisku, że skoro zdjęcia zostały wykonane w trakcie pracy, to prawa autorskie do nich nie przysługują twórcy, a właśnie pracodawcy.

Kto miał rację w tym sporze? [Czytaj dalej…]

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Adwokacka Karolina Nowalska w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Adwokacka Karolina Nowalska w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis: