Od 29 września 2023 r. obowiązuje zakaz fotografowania, filmowania lub utrwalania w inny sposób obiektów i wizerunku osób znajdujących się w danych obiektach. Niby obowiązuje, jednak w dalszym ciągu jest to martwy przepis.
Dlaczego?
Dlatego, że nadal nie ma odpowiedniego rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej, które określałoby, jak ma wyglądać znak zakazu fotografowania.
Nie ma znaku — nie ma jak ukarać.
Mój poprzedni wpis na ten temat: Zakaz fotografowania
A tu wypowiedź dla Rzeczpospolitej: Zakaz fotografowania ważnych obiektów. Adwokat: obecnie to pusty przepis.
Nowe pomysły
Natomiast padły nowe pomysły ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej i należy je ocenić, moim zdaniem, negatywnie.
W styczniu tego roku pierwszy projekt rozporządzenia był szeroko krytykowany, nowy projekt lepszy niestety nie jest.
Zakaz fotografowania obiektów i wizerunku osób — rozszerzenie definicji fotografowania i utrwalania
Nowy projekt rozszerza definicję fotografowania i utrwalania.
Fotografowanie miałoby być rozumiane jako zarejestrowanie lub zapisanie obrazu miejsc, obiektów, ruchomości, wizerunku osób znajdujących się w obiektach oznaczonych znakiem zakazu fotografowania, z wyłączeniem pozyskiwania danych fotogrametrycznych zasilających państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Utrwalanie natomiast miałoby być rozumiane jako zarejestrowanie dźwięku lub obrazu, a także zapisanie tekstu na wszelkich rodzajach urządzeń i środkach technicznych dotyczących obiektów, ruchomości, wizerunku osób znajdujących się w obiektach oznaczonych znakiem zakazu fotografowania.
Utrwalaniem byłoby też szkicowanie.
Błędem jest zawieranie definicji w rozporządzeniu, a tym bardziej ich rozszerzanie poza zakres wskazany w ustawie.
Rozporządzenie ma jedynie uszczegóławiać ustawę, a nie ją rozszerzać, co wynika wprost z art. 92 Konstytucji RP.
To nie koniec kontrowersyjnych propozycji.
>>> Przeczytaj artykuł Ochrona wizerunku, znajdziesz w nim najważniejsze informacje odnoszące się do zasad rozpowszechniania wizerunku
Ja bez trybu
Zgoda na fotografowanie ma odbywać się bez trybu administracyjnego.
Zezwolenie ma następować na podstawie wniosku rozpatrywanego indywidualnie w terminie 14 dni od doręczenia wniosku.
Nie ma natomiast określonych przesłanek, na których to będzie opierał się organ właściwy w zakresie ochrony danego obiektu przy wydawaniu zezwolenia oraz nie został określony w ogóle tryb odwoławczy, co oznacza, że zezwolenia mogą zostać wydawane arbitralnie i bez możliwości odwołania się w przypadku odmowy.
Ponadto 14 dni na rozpoznanie wniosku w przypadku fotografów — reporterów jawi się jako zbyt długi.
Wniosek ma zawierać:
1) imię, nazwisko, adres zamieszkania osoby, adres do korespondencji, rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości, a jeżeli wnioskodawca jest przedstawicielem podmiotu, nazwę, nr REGON lub KRS i adres podmiotu, który ubiega się o dokonanie czynności;
2) przyczynę ubiegania się o wydanie zezwolenia;
3) nazwę i adres obiektu oraz cel planowanych czynności;
4) termin realizacji czynności;
5) podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej.
>>> Sprawdź listę obiektów objętych zakazem fotografowania według art. 616a ustawy o obronie ojczyzny
Ewidencja wydawanych zezwoleń
Wydane zezwolenia miałyby być ewidencjonowane w „Książce ewidencji wydanych zezwoleń na fotografowanie, filmowanie lub utrwalanie w inny sposób obrazu obiektów, oznaczonych znakiem zakazu fotografowania, wizerunku osób lub ruchomości znajdujących się w tych obiektach”, prowadzonej w formie papierowej lub elektronicznej.
Książka ma zawierać następujące dane:
1) numer zezwolenia;
2) imię i nazwisko osoby występującej z wnioskiem oraz nazwę podmiotu, który ubiega się o dokonanie czynności, jeżeli wnioskodawca jest przedstawicielem podmiotu;
3) rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości;
4) adres zamieszkania oraz adres podmiotu, który ubiega się o dokonanie czynności, jeżeli wnioskodawca jest przedstawicielem podmiotu;
5) czynność zgłoszoną we wniosku;
6) termin dokonania czynności;
7) nazwę i adres obiektu;
8) imię i nazwisko osoby towarzyszącej z organu właściwego w zakresie ochrony obiektu, w obecności której mogą być realizowane dozwolone czynności;
9) uwagi.
Projekt rozporządzenia jest na etapie uzgodnień.
Z całością projektu oraz zgłoszonych dotychczas uwag możecie zapoznać się pod tym linkiem.
Pozdrowienia!
Karolina Nowalska
adwokat
Zdjęcie Sajad Nori pochodzi z Unsplash
***
Zdjęcia w trakcie pracy
Sąd Okręgowy w Gdańsku wydał wyrok w sprawie dotyczącej wykorzystania przez pracodawcę 22 zdjęć swojego pracownika. Pracodawca stał na stanowisku, że skoro zdjęcia zostały wykonane w trakcie pracy, to prawa autorskie do nich nie przysługują twórcy, a właśnie pracodawcy.
Kto miał rację w tym sporze? [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }