Karolina Nowalska

adwokat

Specjalizuję się w sprawach z zakresu prawa autorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa fotografii oraz muzyki. Na co dzień prowadzę kancelarię adwokacką na olsztyńskiej Starówce.
[Więcej >>>]

Sklep z umowami

Wizerunek na festiwalu

Karolina Nowalska02 lipca 2024Komentarze (0)

Jakiś czas temu byłam na imprezie (świetny początek wpisu na blogu o prawie 😉 ) i mój wizerunek został utrwalony, a następnie rozpowszechniony w celu promowania kolejnej edycji wydarzenia. Wydarzenie jest biletowane, organizator osiąga z niego zysk, czyli mój wizerunek został wykorzystany w celu komercyjnym. Czy organizator mógł tak zrobić? Czy sprawę załatwia regulamin, który uczestnik akceptuje kupując bilet? Czy wizerunek utrwalony na festiwalu może zostać rozpowszechniony w celu komercyjnym?

Niekoniecznie. 

Kupując bilet na wydarzenie, oświadczamy, że akceptujemy regulamin. Przejrzałam kilka regulaminów i znalazłam np. takie postanowienia:

Organizator utrwala przebieg Imprezy dla celów dokumentacji oraz promocji lub reklamy Imprezy i imprez w przyszłych latach, Organizatora oraz sponsorów. Wizerunek osób przebywających na terenie Imprezy może zostać utrwalony, a następnie rozpowszechniony dla celów dokumentacyjnych, sprawozdawczych, reklamowych oraz promocyjnych.

lub

Organizator utrwala przebieg Imprezy dla celów dokumentacji oraz promocji i promocji/reklamy Imprezy i innych przedsięwzięć Organizatora, a także sponsorów Imprezy. Wizerunek osób przebywających na terenie Imprezy może zostać utrwalony, a następnie rozpowszechniony dla celów dokumentacyjnych, sprawozdawczych, reklamowych oraz promocyjnych.

Także jeszcze lepiej, bo nie dość, że wizerunek mógłby zostać rozpowszechniony również przez sponsorów imprezy, to jeszcze w celu promocji i reklamy innych przedsięwzięć Organizatora.

I regulamin wydarzenia, na którym byłam ja:

Organizator zastrzega sobie prawo możliwości rejestracji całości imprezy oraz jej przygotowań wszelkimi możliwymi sposobami rejestracji. W trakcie rejestracji mogą zostać nagrani również uczestnicy imprezy oraz ich wizerunek, na co wyrażają zgodę kupując bilet na wydarzenie.

Takie postanowienie w regulaminie w ogóle nie uprawnia organizatora do rozpowszechnienia wizerunku uczestników, ponieważ mamy tam tylko możliwość jego nagrania.

          >>> Przeczytaj artykuł Ochrona wizerunku, znajdziesz w nim najważniejsze informacje odnoszące się do zasad rozpowszechniania wizerunku

Rozpowszechnienie wizerunku utrwalonego na festiwalu

Co w przypadku gdy jednak tak się stanie, że nasz wizerunek zostanie utrwalony na festiwalu, a następnie rozpowszechniony np. do promocji kolejnej edycji wydarzenia?

Niby każdy uczestnik zdaje sobie sprawę z obecności fotografów organizatora, natomiast nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że wizerunek może zostać następnie wykorzystany w celu komercyjnym.

Po sprawdzeniu regulaminu wychodziłoby na to, że wizerunek może zostać wykorzystany w ten sposób.

Innego zdania był jednak Sąd Okręgowy w Warszawie w sprawie XII GW 941/22.

W sprawie rozpoznawanej przez sąd wizerunek powoda został wykorzystany w reklamie zachęcającej do nabycia biletów na kolejną edycję festiwalu.

Jego twarz pojawiła się w postach sponsorowanych na portalach społecznościowych.

Powód dwukrotnie wezwał organizatora do zaniechania naruszenia oraz zapłaty zadośćuczynienia w kwocie 20.000 zł.

Organizator jednak nie odpowiedział.

          >>> Jaka forma opodatkowania jest korzystniejsza dla początkującego fotografa, a jaka dla fotografa zaawansowanego? Sprawdź w artykule Podatki w pracy fotografa

Sąd uznał, że pomimo postanowienia w regulaminie (tożsamego jak zacytowany przeze mnie pierwszy regulamin) udzielona zgoda nie wykraczała poza akceptację ujęcia wizerunku powoda.

Co to oznacza? To, że:

zezwolenie na komercyjne rozpowszechnianie wizerunku musi być wyraźne i dotyczyć konkretnego wizerunku (konkretyzacji wyglądu danej osoby ustalonej w określonym czasie). Prawnie bezskuteczne są upoważnienia do rozpowszechniania powierzchowności człowieka. Zezwolenie musi dotyczyć nie tylko konkretnego wizerunku, ale także precyzyjnie określonego sposobu jego wykorzystania (czas, miejsce udostępnienia podobizny, jego otoczenie). Nie może mieć charakteru abstrakcyjnego czy blankietowego. Osoba udzielająca zezwolenia musi mieć pełną świadomość nie tylko formy przedstawienia jej wizerunku, ale także miejsca i czasu publikacji, zestawienia z innymi wizerunkami i towarzyszącego komentarza

(fragment uzasadnienia do wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dn. 23.06.23 r., XII GW 941/22).

***

Czy selfie podlegają ochronie?

Przywykliśmy już chyba do selfie. Ja sama wykonuję je dość nagminnie, bo używam ich na stories zamiennie z fotografiami przedstawiającymi olsztyńską starówkę.

Selfie być może nie są nacechowane wysokim walorem artystycznym, ale czy muszą, żeby były chronione prawem autorskim?

Czy jeśli ktoś wykorzysta nasze zdjęcie tego typu to możemy skutecznie się temu sprzeciwić?

Czy selfie podlegają ochronie? [Czytaj dalej…]

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Adwokacka Karolina Nowalska w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Adwokacka Karolina Nowalska w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: